MAA2 ja Abitti

Maa2 kurssin kurssin toteutuksen vaikutti merkittävästi kaksi asiaa. Sain ensimmäistä kertaa opettaa samaa kurssia samaan aikaan toisen opettajan kanssa ja toisaalta ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat olivat saaneet ensimmäisen jakson lopuksi käyttöönsä uuden CAS-laskimet ja niiden mukana Texas Instrumentsin ohjelmiston matemaattisten aineiden tekniseen tuottamiseen.

Kurssin alkupuoli mentiin hyvin perinteisellä tavalla opiskellen polynomilaskentaa, juurien sieventämistä ja yhtälöitä. Funktio-oppia harjoiteltiin selkeämmin sitten sähköisiä välineitä hyödyntäen. Sähköisiä välineitä käytettiin funktioiden ominaisuuksien tutkimiseen, yhtälöiden ratkaisuun sekä erilaisten sovellusten ratkaisuun. Kurssin alusta lähteien oli selvää, että koe toteutetaan osittain paperikokeena osittain sähköisenä Abitti-kokeena. Ratkaistavien tehtävien suhde oli, että kynällä ja paperilla oli ratkaistava neljä tehtävää ja Abitti-ympäristössä kaksi tehtävää. Molempiin osioihin liittyi vaihtoehtotehtäviä. Kokeen suunnittelussa auttoi yhteistyö rinnaikkaisopettajan kanssa sekä MAOL ry:n Abitti-koepaketti.

Osa opiskelijoista oli jo ensimmäisessä jaksossa tehneet Abitti-kokeita, joten koneen käynnistämisen opiskeluun ei kurssilla tarvinnut käyttää muutamaa ongelmatapausta lukuunottamatta kovinkaan paljoa aikaa.

Kurssin puolivälin jälkeen pidimme rinnakkaisopettajan kanssa yhteisen oppitunnin suuropetustilassa. Tätä varten olimme rakentaneet kokeet Abitti-ympäristöön, jolloin opiskelijat pääsivät ensi kertaa tutustumaan ympäristöön matemattisten aineiden  näkökulmasta. Tiedostaen opiskelijamäärän päädyin tekemään harjoituskokeittemme liitteiksi videoita, joiden avulla opiskelijat saisivat myös itsenäisesti edettyä tutustuessaan matemaattisen aineen sähköiseen tuottamiseen. Videot olivat hyvin yksinkertaisia ja perusominaisuuksia esitteleviä. Tässä tekemäni videot:

TI muistiinpanot-sovellus

Ratkaise, sievennä ja laajenna

Kuvaajat-sovelluksesta

Kurssin viimeisimmät tunnit rakensin siten, että minulla oli jokaisella tunnilla langaton Abitti-verkko käytössäni. Näin oppitunnilla lasketuista tehtävistä opiskelijoilla oli mahdollista tuottaa Abitti-ympäristöön. Tämän työskentelytavan koin kovin mielekkääksi. Osa tehtävistä perinteisesti vihkoon ja osa sähköisessä muodossa. Tämä sopinee hyvin tähän vaiheeseen, jossa osa opiskelijoistani on tähtäämässä vielä syksyn 2018 kirjoituksiin ja osa kevään 2019 kirjoituksiin.

Koejärjestelyistä sen verran, että tämän kokeilun perusteella paperiosuus kokeen alussa ja Abitti-osuus kokeen loppupuolella on toimiva ratkaisu. Opiskelijat käynnistävät koneen Abitti-ympäristöön kokeen aluksi, mutta eivät tässä vaiheessa kirjaudu kokeeseen. Kokeeseen kirjautuminen tehdään vasta sähköisen osuuden aluksi. Paperisen osuuden aikana kone on käännettynä näyttö eteenpäin joko pöydällä tai lattialla. Koska kokeessakin oli kahden opettajan opiskelijaryhmä, niin toivoisin Abitti-ympäristön kehittyvän siten, että eri kokeiden tekijät näkyisivät eri välilehdillä, jolloin opiskelijoiden kirjautumista ympäristöön olisi helpompi palvelinkoneelta seurata.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s